Diagnoza Integracji Sensorycznej
Na czym polega diagnoza?
Diagnoza integracji sensorycznej polega na ocenie zdolności dziecka do przetwarzania bodźców sensorycznych, takich jak dotyk, dźwięki, zapachy, ruchy i inne wrażenia zmysłowe. Problemy w tej sferze mogą wpływać na zachowanie dziecka, jego zdolności motoryczne oraz ogólny rozwój. W ramach diagnozy przeprowadzany jest szczegółowy wywiad z rodzicami oraz szereg testów oceniających reakcje dziecka na różne bodźce.
Jak przebiega diagnoza?
Proces diagnostyczny składa się z trzech etapów:
Pierwsza wizyta – spotkanie z rodzicem (45 min), podczas którego diagnosta przeprowadza wywiad dotyczący rozwoju dziecka, jego codziennego funkcjonowania i trudności.
Druga i trzecia wizyta – spotkania z dzieckiem (2 × 45 min), obejmujące testy i obserwację podczas zabawy swobodnej i ukierunkowanej.
Pisemna diagnoza i zalecenia – do 2 tygodni po zakończeniu diagnozy rodzice otrzymują pisemny raport, który zawiera:
szczegółową analizę mocnych i słabych stron dziecka,
rekomendacje dotyczące terapii i metod wspierających rozwój sensoryczny.
Koszt diagnozy:
600 zł
Jak przygotować dziecko do diagnozy?
Dziecko powinno być zdrowe i wyspane, z zaspokojonymi potrzebami: głodu, fizjologicznymi.
Unikać nadmiernej stymulacji przed wizytą (np. ekranów, intensywnych zabaw z rówieśnikami).
Diagnoza Zespołowa Spektrum Autyzmu (ASD)
Na czym polega diagnoza?
Jest to kompleksowy proces oceny prowadzony przez zespół specjalistów: pedagoga specjalnego, psychologa i psychiatrę. W diagnozie wykorzystuje się wywiady, testy, obserwacje oraz analizę dostarczonych materiałów (np. nagrań z codziennego życia dziecka).
Etapy diagnozy:
Wywiad ontogenetyczny (3 godz.) – psycholog przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicami, analizując rozwój dziecka. Wykorzystywane jest narzędzie ADI-R (złoty standard diagnozy ASD).
Opis narzędzia:
ADI-R – Wywiad do Diagnozy Autyzmu (Wersja zrewidowana) – to poszerzony wywiad, służący do diagnozy ASD. ADI-R jest narzędziem powszechnie stosowanym na świecie i uznawanym za element złotego standardu w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Wywiad dotyczy przede wszystkim trzech sfer funkcjonowania: języka/komunikowania się, interakcji społecznych opartych na wzajemności oraz sztywnych, powtarzających się i stereotypowych wzorców zachowania i zainteresowań. Podstawą interpretacji wyników są algorytmy diagnostyczne ADI-R, które zostały w pełni przebadane i zwalidowane. Narzędzie charakteryzuje się wysoką rzetelnością wersji polskiej szacowaną z użyciem analizy zgodności wewnętrznej, zgodności ocen sędziów kompetentnych oraz stabilności wyników w czasie. Porównania międzygrupowe pokazały statystycznie istotne różnice między grupą osób z ASD i grupą kontrolną we wszystkich skalach, podskalach i pozycjach składających się na ADI-R, wskazując na dobrą trafność diagnostyczną.
Obserwacja dziecka i test ADOS-2 (1 godz.) – pedagog specjalny ocenia zachowanie dziecka poprzez wystandaryzowany protokół obserwacji ADOS-2.
Opis narzędzia:
ADOS-2 to wystandaryzowany protokół obserwacji, który wykorzystywany jest w diagnozowaniu dzieci, młodzieży i osób dorosłych podejrzewanych o zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD). Może być stosowany u dzieci już powyżej 12 miesiąca życia oraz osób dorosłych. Stanowi on zestaw strukturalnych zadań i pytań, składających się z pięciu modułów, zróżnicowanych pod względem wieku i rozwoju językowego pacjenta – na podstawie obserwacji diagnosta ocenia różne aspekty zachowania, reprezentujące pięć kategorii: język i komunikacja, wzajemność w interakcjach społecznych, zabawa/wyobraźnia, zachowania stereotypowe i sztywne zainteresowania oraz inne zachowania odbiegające od normy. Badanie składa się z szeregu prób umożliwiających obserwację nieprawidłowości charakterystycznych dla ASD w sferach komunikacji społecznej, zabawy oraz ograniczonych i powtarzalnych zachowań. Test ten uznawany jest za jedno z najdokładniejszych narzędzi do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz kluczowy element “złotego standardu” diagnozy ASD na całym świecie. Badanie ADOS-2 umożliwia określenie, czy u osoby badanej występują objawy ze spektrum autyzmu, oraz porównanie poziomu jej funkcjonowania intelektualnego i społecznego z normą dla jej grupy wiekowej.
Obserwacja swobodna (0,5 godz.) – Wizyta jest przeprowadzana przez psychologa, który poprzez zabawę i/lub rozmowę z dzieckiem ma możliwość obserwacji zachowań dziecka, podlegających pod kryteria diagnostyczne dla spektrum autyzmu. Badanie jest niezbędnym elementem uzupełnienia opinii psychologicznej, opierającej się na informacjach z wywiadu z rodzicami, materiałach filmowych i dostarczonej dokumentacji.
Kwalifikacja psychiatryczna – wizyta rodzica z dzieckiem (ok. 1,5 godz.)
a) Zapoznanie się z dotychczasowymi wynikami zebranymi w trakcie procesu diagnostycznego przez lekarza psychiatrę dziecięcego – 30-50 minut
b) Diagnoza psychiatry dziecięcego – spotkanie z rodzicami, obserwacja dziecka – 60 minut
5. OMÓWIENIE WYNIKÓW (0,5 godz.) – wizyta tylko z rodzicem
Spotkanie odbywa się z psychologiem lub pedagogiem specjalnym w celu przekazania i objaśnienia wyników diagnozy.
Koszt diagnozy:
2000 zł
Badanie ADOS-2 w kierunku autyzmu
ADOS-2 to wystandaryzowany protokół obserwacji, który wykorzystywany jest w diagnozowaniu dzieci (powyżej 12 miesiąca życia), młodzieży oraz osób dorosłych, u których podejrzewa się zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD). Test ten uznawany jest za jedno z najdokładniejszych narzędzi do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz kluczowy element ,,złotego standardu” diagnozy ASD na całym świecie.
Jak przebiega badanie?
Wizyta diagnostyczna (1 godz.) – na salę wchodzi pacjent z diagnostą, przeprowadzane jest badanie (60 minut).
Omówienie wyników (30 min) – na spotkanie przychodzi sam rodzic lub dorosły pacjent, aby zapoznać się z wynikiem badania, które ma możliwość szczegółowo omówić z diagnostą (30 minut). Podczas spotkania przekazywany jest pisemny raport z opisem badania.
Druga wizyta planowana jest ok. 2 tygodnie po wizycie diagnostycznej.
Ważne: Badanie wymaga zgody na nagrywanie. Brak zgody uniemożliwia przeprowadzenie testu.
Czego dowiem się po przeprowadzeniu badania?
ADOS-2 umożliwia określenie, czy u osoby badanej występują objawy ze spektrum autyzmu oraz porównanie poziomu jej funkcjonowania intelektualnego i społecznego z normą dla jej grupy wiekowej.
WAŻNE: Wynik badania ADOS-2 nie stanowi diagnozy lekarskiej. W celu uzyskania diagnozy spektrum autyzmu należy udać się na konsultację psychiatryczną lub przeprowadzić Zespołową Diagnozę Spektrum Autyzmu (więcej szczegółów: (link do zespołowej diagnozy).
Koszt badania:
800 zł
Zespołowa Diagnoza ADHD
Cel diagnozy:
Zespołowa Diagnoza ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to proces oceny, który ma na celu identyfikację objawów zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat. Diagnoza jest przeprowadzana przez zespół specjalistów (psychologa, psychiatrę), którzy analizują zachowanie dziecka w różnych sytuacjach. Proces ten obejmuje przeprowadzenie badań, wywiady z rodzicami, obserwacje dziecka, a także oceny zachowań w kontekście przedszkolnym/szkolnym i domowym. Pierwsze dwa spotkania odbywają się z psychologiem, trzecie z lekarzem psychiatrą.
Etapy diagnozy:
Pierwsza wizyta (1 godz.) – test reakcji dziecka (badanie MOXO), wywiad z rodzicami oraz kwestionariusze Conners 3. Rodzice otrzymują również dokumenty do wypełnienia przez wychowawców.
Druga wizyta (2 godz.) – obserwacja zachowań i analiza poziomu inteligencji dziecka – skalą Stanford-Binet 5. Kontynuacja wywiadu z rodzicami.
Trzecia wizyta (1 godz.) – konsultacja z psychiatrą, który na podstawie wywiadu, przeprowadzonych badań psychologicznych i obserwacji własnej stawia diagnozę.
Po diagnozie ADHD rodzic otrzymuje:
- Raport zawierający wyniki diagnozy, w tym ocenę zachowań dziecka oraz ewentualnych trudności, które mogą wskazywać na ADHD.
- Wskazówki dotyczące dalszego postępowania, w tym metod wsparcia dziecka w środowisku przedszkolnym/szkolnym i domowym.
Koszt diagnozy:
1100 zł
Diagnoza ryzyka dysleksji
Cel diagnozy:
Diagnoza ryzyka dysleksji to proces oceny funkcji poznawczych i językowych, mający na celu wczesne wykrycie specyficznych trudności w uczeniu się, które mogą dotyczyć m.in. czytania, pisania i liczenia. Trudności te są często zauważalne już u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – do 8. roku życia. Wczesna identyfikacja ryzyka pozwala na szybkie wdrożenie odpowiedniego wsparcia oraz terapii, co znacząco wpływa na dalszy rozwój dziecka i jego funkcjonowanie w środowisku edukacyjnym.
Diagnoza przeprowadzana jest z wykorzystaniem testów SWM autorstwa prof. Jagody Cieszyńskiej i dr Marty Korendo – uznanych narzędzi do wczesnej diagnozy trudności językowych i poznawczych.
Etapy diagnozy:
Pierwsza wizyta (45 min) – badanie funkcji słuchowych i wzrokowych, ocena dominacji stronnej (ręka, oko, ucho, noga), analiza pamięci sekwencyjnej oraz grafopercepcji.
Druga wizyta (45 min) – badanie umiejętności językowych (artykułowanie, komunikacja), analiza syntezy wzrokowej na materiale tematycznym i atematycznym, kontynuacja oceny funkcji poznawczych.
Trzecia wizyta (45 min) – spotkanie z rodzicami, omówienie wyników diagnozy, przedstawienie zaleceń terapeutycznych oraz możliwych form dalszego wsparcia dziecka.
Po diagnozie rodzic otrzymuje:
Szczegółowy raport zawierający wyniki diagnozy oraz ocenę funkcjonowania dziecka w kluczowych obszarach rozwoju,
Indywidualne zalecenia dotyczące wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego, dopasowane do potrzeb dziecka.
Koszt diagnozy:
280 zł
Każda diagnoza jest realizowana przez doświadczonych specjalistów i opiera się na sprawdzonych narzędziach diagnostycznych. Celem jest dostarczenie rodzicom pełnej informacji o dziecku oraz rekomendacji dotyczących terapii i wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
📍 Lokalizacje:
61-294 Poznań, os. Lecha 43,
Zadzwoń: +48 780 002 279
—————————–
63-100 Śrem, ul. Wschodnia 7
Zadzwoń: +48 500 247 117
srem@wcf.com.pl
